dissabte, 29 d’agost del 2009

Per què es pot fer servir un mitjà digital de la Bisbal per insultar les persones?

Sembla que les meves paraules sobre una web de la vila suposadament informativa de la Bisbal han produït urticària. Deu ser que les veritats ofenen.

Explico els fets: ahir em va trucar un bon amic per dir-me que hi havia un article d'opinió en aquesta pàgina que criticava amb força mala bava la meva menció a aquest mitjà a l'escrit anterior d'aquest bloc. Vaig fer un c/e personal a l'autor donant la meva versió dels fets i ¡sorpresa! apareix de sobte a la notícia un aclariment del redactor entorn a una conversa privada que, encara que fos per educació, se'm podia haver dit que es pensava publicar. Ja veieu com funcionen les coses. I consti que m'és igual.

Sempre he atès aquest mitjà i al redactor. He fet fins i tot suggeriments que ells han inclòs com posar que si un altre mitjà mencionava una informació seva el citessin expressament. Però un mitjà que vulgui ser seriós no pot ser corretja de transmissió de l'insult a una persona (encara que sigui un càrrec públic) sense identificar la font per si l'ofès vol defensar-se. Professionalment, quan treballava al Diari de Girona vaig tenir un cas semblant. Arran d'una operació urbanística a la Costa Brava centre van apareixer uns fulletons que acusaven els promotors de rentar diners de la droga. Coses de la inexperiència i dels meus 19 anys, ho vaig recollir i publicar i em va caure el pèl a mi i al mitjà perquè el mitjà va fer d'altaveu d'un fet pressumptament delictiu. Exactament el mateix cas.

Només vaig demanar al redactor, molt educadament, que valoressin retirar la paraula ofensiva (només la paraula!) o identifiquessin l'ofensor. No tinc cap ganes d'anar contra el mitjà, tot i que pel que veig al final ho hauré d'acabar fent. Ara bé, la resposta surrealista que publiquen és que han de fer "una consulta al Col·legi de Periodistes i encara no han rebut resposta". I a mi que m'expliques, noi? Mentrestant, l'insult publicat x dies. Si al final els hi diuen que ho retirin, com se'm compensarà? Si aquesta mateixa persona hagués dit que un regidor era traficant de drogues, o un cornut, o un drogata, també s'hauria publicat en espera de consultar? És de bojos!

Per cert, el redactor esmenta el seu número de periodista col·legiat en la resposta. Ja que pregunta al Col·legi i en forma part, potser que pregunti que diu el codi deontològic sobre l'hipotètic cas de que algú pugui treballar en un mitjà com a redactor i al mateix temps faci de cap de premsa d'un Ajuntament sobre el que ha d'informar en aquest mitjà.

I ja que pel que sembla ho hem d'explicar tot, endavant, continuem. Potser s'entendrà millor tota la història si expliquem que aquest mitjà el 2008 va rebre 1.000 euros d'aportació de l'Ajuntament i aquest any per qüestions pressupostàries s'ha reduït la xifra a 300 euros, enmig de les protestes corresponents. I si, a més, un dels suposats (ho dic perquè no surt enlloc qui és el responsable de la web) responsables d'aquest mitjà (tinc el c/e, però no acostumo a desvetllar c/e privats tot i que n'estic temptat) ens "recomana" a l'Ajuntament enllaçar la web municipal amb la seva de comerços en comptes de com fem ara, amb originalbisbal que és la de la Federació de Comerç, una cosa més s'explicaria. I si afegim que se'ls hi ha fotut al cap que jo estic al darrera de la web de la competència (es veu que no dormo!), amb la que estan a matar, potser tot es veu més clar, no?.

En fi, que passeu bé el darrer cap de setmana d'agost, que dilluns serà sant tornem-hi per una gran majoria. Jo deixaré de ser alcalde accidental de la Bisbal i faré un parell de dies de festa. Ho dic per si em trobeu a faltar. Pensaré amb vosaltres, amics lectors, no patiu, jeje.